top of page
Søg

Skal du have gjort boligen efterårsklar, eller trænger du bare til fornyelse derhjemme? Uanset om du er til taktilt, unikt håndarbejde, effektfulde farver eller designmøbler, vil du helt sikkert blive inspireret af nogle af de boligtendenser, der hitter netop nu.


Hvilke tendenser hitter i indretningen lige nu? Bliv up to date hvad angår farver, formgivning, mønstre og materialer lige her.

Indlægget bliver delt i 2, og del 2 kommer på bloggen i næste uge.


Fra had til kærlighed: Murmesterbuen

Det er ikke noget nyt at trends og tendenser kommer og går - nogle tendenser ser vi aldrig igen, mens andre får en renæssance.

Dette er tilfældet for Murermesterbuen.


Billedet er fra Nomad Workspace.

Du skal ikke have set mange boligprogrammer på tv for at vide, at mange indretningseksperter har et meget anstrengt forhold til 90’er-buen, men måske hadet snart bliver vendt til kærlighed? Det ser i hvert fald ud til at buen er på vej tilbage – især hvis den for lov at markere sig i sin egen farve.


TIP: Har du ingen buede åbninger derhjemme, kan du få den smukke form ind på en plakat, med et tapet eller med et stort gulvspejl.


De foldede vaser

Pludselig var den overalt. Ja, selv på dronningens skrivebord under nytårstalen - Foldevasen.

House Doctor har givet deres bud på en udgave af den populære "Foldevase".

House Docters udgave hedder "Flood", men de er ikke den eneste, der lige nu gør sig i vaser, der ligner et bølgende stykke stof.


Glasurer, der løber sammen

Det flyder med glasur i bagerier og på keramikernes atelier. Det ser i hvert flad sådan ud med alle de kopper og tallerkener, der forlader værkstederne lige nu, hvor forskellige glasurer løber sammen og danner et legende mønster. Unikas er en af de helt store tendenser i 2022.



Skålen er fra Marinski Heartmades.


Flet i nye dimensioner

De flettede sæder er en gammel tradition inden for dansk møbelproduktion, men størrelsen på de flettede mønstre har på det seneste fået nye, usete proportioner. Et tiltrængt pust til det gode håndværk. Stolen med fletsæde er fra FDB Møbler.






Plakater med sydeuropæiske motiver

Middage på restaurant uden bagkant, hvor den ene Aperol Spritz tager den anden. Vi savner Sydens sol. Mon vores rugbrødsmad kommer til at smage mere eksotisk med tonerne fra sydens sol, dufte og stemning på væggen?

Plakaten er fra MENÚ DEL DÍA



Et print af stockholms kunstneren Marta Leyva, der udelukkende er skabt til Desenios Women´s week kollektion. Plakaten forestiller en kvinde, der spiser på en spansk cafe.


Tekstiler med grafiske og eventyrlige mønstre

Møbeltekstiler er blevet en lille fortælling for sig. Det er ikke længe siden, vi udelukkende så ensfarvede glatte tekstiler. De seneste år er stoffet blevet grovere, og vi har set et utal af sofaer og lænestole i fåreskind og bouclé. Næste side i fortællingen beretter om både grafiske og eventyrlige mønstre, der kun gør historien sjovere. Sofa fra Kristina Dam Studio.


Comeback til dækservietten

Dugen har fået lov at komme på ved særlige lejligheder, men dækkeservietten har haft en lang pause som gæst ved middagsbordet. Nu er den inviteret med igen, og især den ekstra dekorative med broderi og perler er en velkommen gæst. Disse er fra Jou Quiltes.


Farverig frugtfeber

Frugterne er i løbet af de sidste par år blevet brugt som grafisk motiv på især plakater, men nu ser vi også, at det pibler frem med appelsiner og citroner i både mode- og interiørbranchen, og ifølge founder af Fabrek, Ann-Sophie Ulka Faust, er årsagen temmelig åbenlys.

– Efter en længere periode med douce- og pastelfarver ser vi nu en farvepalet med mere klare og fremtrædende toner, og her kommer frugterne jo virkelig til sin ret. Frugterne har i forvejen de klare farver, som vi netop nu efterspørger i vores boligindretning, og derfor resulterer den nye colorbomb automatisk i et øget frugtfokus. Ifølge Ann-Sophie Ulka Faust har coronapandemien også en finger med i spillet, hvad angår den farverige frugttendens. For efter en hverdag præget af utryghed og uforudsigelighed har vi brug for at forholde os til noget genkendeligt.

– Jeg tror virkelig på, at vi har brug for farver og tryghed i tiden efter corona. Frugterne giver os begge dele, ikke bare fordi vi kender dem fra frugtskålen, men fordi vi har set tendensen på keramik før. Jeg kan tydeligt huske, at mine forældre tilbage i 1990’erne havde store grønne fade formet som salatblade og stentøj med citroner. Jeg tror, at det er en 90’er-ting, og det giver god mening, at vi søger back to the roots, når vi mangler tryghed og autenticitet. Det er sådan, vi skaber balance, siger Ann-Sophie Ulka Faust.


Terrazzo takeover

Terrazzoen har med ét genfundet sin plads i vores boliger, og fra at have sin primære funktion under vores fødder, ser vi den nu overalt. For når vi skal forny os, vender vi ofte blikket mod det, som var engang. I løbet af de seneste år er det terrazzoen, der for alvor var populært i starten af 1900-tallet, som vi igen kaster vores opmærksomhed efter. Terrazzoens comeback kan bl.a. forklares med, at vi er ramt af en bølge, hvor vi ønsker at være unikke og have unikas i vores hjem - med terrazzo bliver ingen elementer ens og alle unikke. Æstetik ikke længere er lig med præcision og symmetri, men vi vil skille os ud og dermed være interessante. Sidebordene/skamlerne er lavet i genbrugsplast og er fra Small Revolutions.


Masser af striber

Under dette års 3 Days of Design (modeugen for os boligentusiaster) tegnede der sig hurtigt et billede af særligt én tendens – striber. Det er lige fra de store møbler til de små detaljer, som glassene på bordet. Gå efter de brede striber til de store møbler og lad de smalle striber være på f.eks. et tapet i entréen eller gardinet i soveværelset.

Loftkunst

Tilløbet til de malede vægge har taget et par år, men er for alvor slået igennem, og senest er loftet som ”femte væg” også regnet med. Ligesom de malede vægge er nået til loftet, skal vi nu også vende billedkunsten herop. Det er alligevel en flade, der er tæt på umulig at hænge kunst på, så hvorfor ikke inddrage som et stort kunstværk? Billedet er fra File Under Pops nye Color Lab i København, hvor den engelske kunstner David Risley har dekoreret loftet med abstrakte blomster og farverige penselstrøg.


Synes man at det er for vildt at udsmykke loftet som et kunstværk, kan man nøjes med at male loftet i en enkelt farve.



Dette var den sidste tendens i Del 1, men i næste uge kommer der flere tendenser på bloggen.




bottom of page